top of page
Bygdanytt 001.jpg
Bygdanytt 011.jpg

30.mars 2021

Bygdanytt 002.jpg
Bygdanytt 009.jpg
Bygdanytt 003.jpg
Bygdanytt 005.jpg
Bygdanytt 004.jpg
Bygdanytt 006.jpg
Bygdanytt 007.jpg

Von og Tom fant tilbake til urkraften på Bruvik

 

- Tekst / Foto (bilder i skogen) : Anders Totland /Bygdanytt

​

Solskinnet biter seg godt fast i ansiktet på Bruvik denne vårdagen i mars.

Det er stille og øde foran bygdens møtepunkt - nærbutikken på Bruvik.

Så, dukker det opp en grå familiebil, og ut stiger to smilende sjeler.

– Hei, det er  Magica fra Tryll, kommer det spøkefullt fra Von Engelbrecht.

Ektemannen Tom humrer godt.

– Hei, Bygdanytt. Velkommen til magiske Bruvik. Vi tar turen opp til utsiktspunktet. 

   Derfra får vi et fantastisk skue over denne flotte bygden og Sørfjorden, sier den villmann-aktige Tom med sitt bustete hår.

 

Et bryllup utenom det vanlige

Rundt år 2000 var Tom på jobboppdrag på Osterøy.

– Jeg falt pladask med en gang. Her måtte jeg jo bare komme tilbake, kommer det

entusiastisk.

Von, nikker med.

– Her er vi hjemme.

Begge var gift, har barn, men i 2012 skilte de seg med sine respektive partnere.

Hvordan Von og Tom fant hverandre er en annen historie.

– Du kan si at vi traff hverandre gjennom sjamanismen. Noe som vi begge har  

praktisert i lang tid, poengterer Von og smiler lurt.

Haldenseren Tom nikker og tar en slurk kaffe.

Selve bryllupet til Von og Tom var av det spirituelle slaget.

I 2017 giftet de seg over tre dager. Første dagen fikk de en ungarsk sjaman til å holde en svettehytteseremoni. 

I denne seremonien kvittet de seg med alt det gamle.

I tillegg hadde det forelskede paret med to hjelpere som sendte inn glødende steiner og masse vann under en seremoni som pågikk i flere timer.

Dag to inneholdt en offergaveseremoni i skogen, mens under dag tre, den siste dagen kom «kjendis-sjamanen» Eirik Myrhaug og viet paret i skogen rundt et bål.

– For de som skulle undre. Vi er monogame. Veldig monogame, smiler Von og

bryter ut i latter.

– Har du fått høre noe annet, spør Tom.

– Vel. Ja enkelte stiller mange rare spørsmål når man sier man driver med sjamanisme. 

​

Ingen sjamaner

Paret flyttet fra Østlandet, og slo seg ned ved «Sørfjordens smykke».

– Det er jo et paradis her. For en natur og mange  imøtekommende mennesker - ja, og så har vi jo hverandre da. 

Det er vel det aller viktigste, forteller Tom, som i det daglige jobber som nattevakt i

rus- og psykiatritjenesten i Bergen.

– Dere er sjamanistisk praktiserende, og ikke sjamaner. Hva betyr det?

Paret ser på hverandre og finner lynkjapt samme frekvens, før Von informerer.

– Tittelen Sjaman henger himmelhøyt for oss. Det er mange som kaller seg for sjamaner her til lands uten å være det.

 Vi er kun Sjamanistisk praktiserende, sier hun og tilføyer:

– Det er utrolig nok noen som tror at vi er satanister eller djeveldyrkere. Men det

er vi selvsagt ikke.

 Kunnskapsløshet kan fort føre til unødvendig frykt. Vi har ingenting i mot kristendom, eller andre religioner. 

Det vi er opptatte av er å være et bindeledd mellom den fysiske verden og åndeverden. 

Alt arbeid vi utfører gjør vi utifra ren kjærlighet.

 

Sjelehenting og sjamanistisk ekstrahering

For noen år siden startet ekteparet sjamanskolen Tilbake til Urkraften. De har egen blogg og drifter nettsiden Sjamanisme.no.

 I tillegg driver paret med seremonier og tilbyr behandlinger.

– Folk fra hele landet kontakter oss. Det er stor pågang til tider, selv om korona situasjonen har gjort det vanskelig å drive med kurs og behandlinger, sier Von.

– Hvilke behandlinger utfører dere?

– Vi utfører forskjellige typer Sjamanistisk relaterte behandlinger.

Mye av intensjonen bak våre behandlinger kan gå ut på å fjerne blokkerte energier og tunge energier. 

Det kan være grunnet sjokk, stress eller traumer. Da kan vi, for eksempel, foreta en

sjelehenting hvor målet er at vi henter tilbake sjelefragmenter som har forsvunnet.

Fra et sjamanistisk ståsted mister man en sjelebit for hvert traume man opplever. 

Til slutt føler man en tomhet, at man ikke er til stede i kroppen, opplyser Tom.

Von nikker rolig og forteller:

– Den som ønsker hjelp og har et åpent sinn er velkommen til oss. En  annen metode vi også tilbyr er sjamanistisk ekstrahering

 som innebærer at vi finner det vi kaller invaderende energier hos en klient.

Vi fjerner da de innvaderende energiene som ikke skal være der. 

– Og det funker?

– For mange gjør det faktisk det, de aller fleste opplever en dypere healing i forbindelse med behandlingen, hevder Von.

Hun fortsetter:

– Mange får en ny glød. Andre føler seg lettere til sinns. Dette er ikke vitenskap,  men erfaringsbasert. 

Mest sannsynlig erfart gjennom flere tusen år. Akkurat som i skolemedisinen finnes det ikke en pille eller en metode som kan hjelpe alle. Det som er fint med våre metoder er at de ihvertfall er helt fri for negative bivirkninger, ler Von.

​

 Lange tradisjoner

Ekteparet viser til at sjamanistiske tradisjoner og behandlingsformer har eksistert i Norge i rundt ihvertfall i tusen år. 

På verdensbasis i mange tusen år.

Noen norske arkeologer antar at sjamanisme har blitt praktisert opp mot 7000 år p.g.a beviser de har funnet i helleristninger på Kvaløya i Troms.

– Så tidlig som i vikingtiden hadde man Volven, det var kvinner som praktiserte seid som reiste rundt fra gård til gård, 

hensatte seg i transe og kunne blant annet spå, beretter Von.

​

– Seid?

– Seid var vikingenes form for Sjamanisme. Det var stort sett kvinner som praktiserte seid fordi det ble sett på som en lite mandig praksis. Det sies at når Harald Hårfagre ble informert om at en av hans sønner praktiserte seid satte Harald

 fyr på sønnens hus slik at han døde. 

– I gammel samisk tradisjon ble sjamanene kalt noaider, skyter Tom inn.

– Noaiden som kunne forutsi hendelser, helbrede og gjøre seremonier.

Men han vil understreke at sjamanisme går under komplementær medisin.

Det vil si i tillegg til skolemedisin, ikke i stedet for.

– Vi råder alltid folk til å gå til helsevesenet først, og så kan de komme til oss etterpå hvis det føles rett.

– Dere driver donasjonsbasert. Hva legger dere i det?

– Vårt mål er ikke å tjene penger på sjamanismen. Når det gjelder Sjamanistiske behandlinger velger folk selv hva de ønsker å donere. Hvis noen ønsker hjelp skal de kunne ha råd til det. Hvis klienten skulle føle at behandlingen ikke 

hjelper donerer man heller ingenting. Når det gjelder vår kursvirksomhet og donasjoner tar vi alt overskudd å bruker til å reise ut i verden for å hente mer sjamanistisk kunnskap.

​

Fra traume til transe

– Hvordan ble du introdusert til sjamanismen, Tom?

– Da jeg var 15 år mistet jeg min bestekompis i en tragisk mopedulykke. Det preget meg veldig.

Han trekker pusten.

Han søkte svar.

Først letet jeg etter viktige svar i kristendommen men fant ingen. Så ble jeg introdusert til reinkarnasjonstanken 

innen Buddhismen som ga mening.

 –  Dette ga startskuddeT til videre søken på svar til fundamentale spøsrmål i livet. Nysgjerrigheten førte meg til en trommereise utført av en sjamanistisk praktiserende, Arthur Sørenssen, på kafe Aura i Bergen sentrum. Der falt alt på plass. 

Jeg ble blitt av «sjamanismebasillen", smiler han.

– Trommereise?

– Bli med oss ned i skogen, så fortsetter vi dialogen der nede kommer det fra Tom, som lynkjapt pakker sammen kaffesettet.

​

– Naturen er vår katedral

«Donk, donk, donk». Lyden av to trommer bryter stillheten i skogholtet.

– Her har vi ofte seremonier. Settingen er perfekt. Hør stemningen, se fargene. Det er vilt og vakkert, forteller Tom glødende.

I nevene har de to trommer.

– Og det er her trommereise kommer inn?

– Ja, nettopp. En trommereise er en åndelig reise fra den ordinære verden til den ikke ordinære verden ved hjelp av trommens kraft. 

I trommereiser henter vi kunnskap og visdom fra åndeverden. På våre kurs som vi holder over hele Sør-Norge lærer vi kursdeltakerne blant annet om hvordan man kan komme i god kontakt med åndeverden på en trygg og effektiv måte. 

– Hva betyr naturen for dere?

– Vi har ingen kirke så vi opplever at naturen er vår katedral. Naturen er for oss et Hellig sted og det her vi jorder oss og finner balanse i livet. 

Alt vi eier og har kommer opprinnelig i fra naturen noe som også fører til at menneskeheten kynisk ødelegger den. 

Mange har fjernet seg fra å leve i takknemlighet og tar alt vi eier og har som den største selvfølge. 

Vi holder seremonier ute hvor vi takker og ærer Moder Jord. Innen sjamanismen er det også vanlig å kommunisere med blant annet trær da vi er overbevist om at alt har sjel, sier Von.

– Hva mener bygdefolket om praksisen?

– Det må du spørre dem om. Vi tror ikke de vet så mye den, sier Tom med en  rungende latter.

Vi holder oss ofte for oss selv. Vi har venner rundt omkring i hele verden, men vi er mest med familien. 

Men vi respekterer alle, selv de lokale «tre-morderne» som dukker opp med motorsagene sine her i tid og utide. 

Noen ganger føler vi at det er kun på vår tomt hvor våre kjære venner trærne for stå

i fred, forteller han med et snev av humor.

– Men vi har blitt kjent med en del fantastiske mennesker på Osterøy. Det skal sies, sier Tom.

Von smiler og stirrer ektemannen inn i øynene.

– Hvordan har dere det?

Begge snur øynene mot journalisten. 

–  Vi har det veldig bra og lever et harmonisk og lykkelig liv sammen her på Bruvik. Like forelsket nå som for 9 år siden da vi traff hverandre for første gang. Vi har familien. Vi har kjærligheten, felles spiritualitet og et tett og godt vennskap. 

Man kan ikke ha det bedre. Vi bare ønsker at andre skal ha det like godt, sier Tom og bretter ut et gigantisk smil.

– En fredfull kveld ønskes deg. Alt det beste, tilføyer han.

​

(Denne reportasjen ble brettet ut over 6 helsider i Bygdanytt. Her er et sammendrag / blanding av hvordan reportasjen var på trykk og i digitale medier - altså hentet litt her og der 🔥)

Bygdanytt 026.jpg
Bygdanytt 024.jpg
Bygdanytt 023.jpg
Bygdanytt 022.jpg
Bygdanytt 021.jpg
Bygdanytt 020.jpg
Bygdanytt 019.jpg
Bygdanytt 018.jpg
Bygdanytt 017.jpg
bottom of page